روانشناسی-ورزشی - اسپرت منتالیست

روانشناسی ورزشی چیست و فایده آن

روانشناسی ورزشی چیست و فواید آن

روانشناسی ورزشی چیست؟

تعریف روانشناسی ورزشی: روانشناسی ورزشی شاخه‌ای از روانشناسی است که به مطالعه رفتار و روانشناختی افراد در حین و پس از انجام فعالیت‌های ورزشی می‌پردازد. هدف اصلی این شاخه از روانشناسی، بهبود عملکرد ورزشکاران، تقویت روحیه و اعتماد به نفس آن‌ها، کاهش استرس و اضطراب و افزایش رضایتمندی آن‌ها از فعالیت ورزشی است.

این حوزه به عنوان یک رشته در حال توسعه است و همه ورزش ها در دنیا به چنین رشته ای نیاز دارند چرا که رابطه مستقیم با بهتر شدن عملکرد بازیکنان دارد. روانشناس ورزشی با استفاده از تکنیک های روانشناختی خود فرد را به مسیر درست راهنمایی می‌کند. این تکنیک ها عبارتند از: مدیریت و کنترل استرس و احساسات، داشتن تمرکز بالا حین بازی، بالا بردن انگیزه و اعتماد به نفس بازیکن و…

اسپرت منتالیست با دارا بودن بهترین روانشناسان این حوزه با کوچ شخصی در کنار شما تا قهرمانی ایستاده

روانشناسی ورزشی به طور دقیق و علمی با ورزشکاران کار کرده تا ورزشکاران به مهارت های خود اعتماد کنند و از این مهارت ها در حین بازی استفاده کنند و از شکست نترسند.

 

راه مقابله با شکست با روانشناسی ورزشی

مشاور یا روانشناس ورزشی این را می‌داند که همه ورزشکاران از شکست می‌ترسند و در تلاش هستند که شکست نخورند ولی در صورت بروز شکست همه انگیزه و توانایی های خود را از دست می‌دهند. اینجاست که روانشناسی ورزشی وارد عمل می‌شود تا با تکنیک های علمی این موضوع را حل کند.

نترسیدن از شکست به عنوان مهارتی مهم در روانشناسی مورد توجه قرار گرفته است زیرا در رسیدن به هدف و موفقیت ها و پیشرفت  ها رابطه مستقیم دارد.این مهارت به ورزشکار کمک می‌کند تا رابطه خوبی با شکست داشته باشد و از تجربیات آن درس بگیرد. اصولاً شکست فرصتی است برای رشد و یادگیری، پس از آن نترسیم.

ورزشکاران می‌توانند با استفاده از تمرین های روانشناسی  مهارت های مدیریت استرس، اعتماد به نفس و اعتماد به خود و توانایی بازیافت از شکست را تقویت کنند و بهترین نسخه خود را در زمینه ورزشی ارائه دهند.

در انتها پیشنهاد میکنیم که پادکست شکست دوست یا دشمن؟

پادکست شکست را شکست بده را گوش کنید تا مهارت های روانی خودرا تقویت کنید.

یا در کست باکس ما را دنبال کنید

روانشناسی-ورزشی-چیست

برخی موضوعات روانشناسی ورزشی چیست؟

هر روزه مقاله روانشناسی ورزشی متعددی در حال انتشار است پیشنهاد میکنیم حتما دنبال کنید.بعضی از موضوعات مورد بررسی در این حوزه شامل مسائل روانشناختی مرتبط با تمرینات ورزشی، توانمندسازی روحی و افزایش اعتماد به نفس مدیریت استرس و اضطراب، بهبود تمرکز و توجه، بهبود خلاقیت و حل مسئله، بهبود رابطه با هم‌تیمی‌ها و مربیان، بهبود عملکرد در مسابقات و تلاش برای دستیابی به اهداف ورزشی است.

عناوینی که در بالا خواندید جز مهمترین موارد روانشناسی ورزشی هستند که یک مشاور روانشناس ورزشی به آن میپردازد و همه آن‌ها را در کوتاه ترین زمان ممکن حل می‌کند.

این شاخه با استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند مشاوره، تمرینات ذهنی، تکنیک‌های تنفسی و تمرینات خودآگاهی، به ورزشکاران کمک می‌کند تا با مشکلات روانی خود مثل استرس، اضطراب و نگرانی در محیط ورزشی و خارج از آن، بهبود پیدا کنند. 

رشته sport psychology به دنبال درک عمیق‌تری از رفتارهای ورزشکاران و تأثیر آن‌ها بر روحیه، رفتار و عملکرد آن‌ها است. این شاخه از روانشناسی به مطالعه فرایندهای شناختی، هیجانی و رفتاری ورزشکاران در محیط ورزشی و خارج از آن می‌پردازد.

روانشناسی-ورزشی-چیست؟

منتالیست چیست؟

بیایید از اول به آن نگاه کنیم. منتالیسم یک مفهوم فلسفی و روانشناختی است که معتقدند که ذهن و روحیه انسان تاثیر مستقیمی با زندگی شخص دارند. منتالیست ها باور دارند که روحیه و انگیزه، انسان را در جهت پیشرفت و رسیدن به موفقیت و یا به سمت شکست هدایت می‌کند. این حوزه معمولا در روانشناسی مثبت، توسعه فردی  و ورزش تاکید دارد.

منتالیست ها معتقد هستند که با فراهم کردن شرایط مناسب برای تقویت و توسعه ذهن و روحیه، میتواند فرد را در رسیدن به هدف ها و خواسته هایش و موفقیت در زندگی و… کمک کند. این ها شامل تکنیک هایی مثل مثبت نگری، تمرینات ذهنی مثل تمرین تمرکز،تامل و تمرینات اعتماد به نفس و اعتماد به خود می‌شود.

در ورزش هم منتالیست ها بر این باور هستند که عامل های روانی مثل مدیریت استرس، داشتن تمرکز، داشتن انگیزه و… می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشیده و به ورزشکاران کمک کند تا در تمرینات و رقابت ها بهترین نسخه خود را ارائه دهند.

استرس چیز بدی نیست! - روانشناسی ورزشی

نمودار روانشناسی ورزشی

برخی از نمودارهای روانشناسی ورزشی را در ادامه خواهید دید. نمودار هایی که  رابطه مستقیم متغیرهای خارجیف مهارت های روانی و… را به تصویر می‌کشد.

نمودار روانشناسی ورزشی - اسپرت منتالیست
عکس نمودار روانشناسی - اسپرت منتالیست

برخی از مباحث مهم در حوزه روانشناسی ورزشی

در حوزه روانشناسی ورزشی موضوعات بسیاری مورد بحث قرار می‌گیرد موضوعاتی مثل تاثیر روانشناختی ورزش بر بهبود عملکرد، نقش روانشناس در ارتقاء عملکرد ورزشی، اهمیت انیگزش، نقش روانشناس در زمان مصدومیت، تاثیر ورزش بر خلق و خو و صدها مثال دیگر که در ادامه به تک تک آن‌ها میپردازیم. و پیشنهاد میکنیم برای مقالات بیشتر به مقاله روانشناسی ورزشی سر بزنید.

تاثیر روانشناختی ورزش بر بهبود عملکرد

ورزش بعنوان یک فعالیت فیزیکی تاثیرات زیادی بر ذهن و روان فرد دارد که می‌تواند به بهبود عملکرد شخص منجر شود. به عنوان مثال:

افزایش اعتماد به نفس: فعالیت ورزش و هدف گذاری و دستیابی به آن باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود و همچنین بهبود وضعیت فیزیکی و احساس قدرت و توانایی، باعث تقویت اعتماد به نفس می‌شود.

تمرکز و توجه: در همه رشته های ورزشی داشتن تمرکز امری ضروری است که می‌تواند مهارت تمرکز و توجه را بهتر کرده و این امر در فعالیت های روزمره نیز تاثیر گذار باشد. داشتن تمرکز بالا رابطه مستقیم با موفقیت دارد. بالا بودن تمرکز باعث بهبود عملکرد در فرد می‌شود.

کاهش استرس: بطور کلی انجام دادن ورزش باعث ترشح هورمون های خوش خیم شده مثل اندروفین، که از اثرات مهم این هورمون می‌توان به ضد استرس و ضد اضطراب بودن آن اشاره کرد که باعث آرامش و تسکین ذهن کمک می‌کند.

ارتقا حالت روحی و افزایش انگیزه: جدا از هورمونی که ذکر شد، ورزش باعث ترشح هورمون سروتونین و دیگر هورمون های مرتبط با حالت روحی مثبت شده که این امر باعث بالا رفتن انگیزه می‌شود. در کنار این موارد دستیابی به هدف های ورزشی باعث افزایش انگیزه و اراده شده و در نهایت در بهبود عملکرد ورزشی منجر می‌شود.

نقش روانشناس ورزشی در بالا بردن انگیزه

انگیزه موضوعی بسیار مهم که روانشناس ورزشی نقش بسیار مهمی را در آن ایفا می‌کند. روانشناس با دارا بودن علم روش های نوین، آن را به ورزشکار منتقل می‌کند تا از طریق آن روش ها انگیزه ورزشکار را بهبود بخشد.

این نقش عمدتا از طریق راهنمایی، پشتیبانی و ارائه راهکارهای علم روانشناختی برای تقویت انگیزه فرد صورت می‌گیرد.برخی از روش هایی که روانشناس با آن به بالا بردن انگیزه شخص کمک می‌کند عبارتند از:

تعیین اهداف: هدف داشتن در ورزش و در زندگی روزمره امری مهم است ولی برای ورزشکاران مهمتر! شما باید برای اینکه انگیزه خود را بالا ببرید نیاز است هدف خود را مشخص کنید. کمک به فرد در تعیین و هدف قابل دستیابی و معقول در ورزش.

همانطور که دیدید قابل دستیابی و معقول پر رنگ تر نوشته شده است برای اینکه از اهمیت زیادی برخوردار است ورزشکار نباید هدف های غیر معقول و دست نیافتنی را تعیین کند و در مدت کوتاه به آن نرسد و انگیزه خود را از دست داده و در نهایت ورزش را کنار بگذارد.

دومین نقش روانشناس ورزشی برای تعیین هدف، آموزش تکنیک های تعیین هدف کوتاه مدت و بلند مدت است. یعنی ورزشکار کجا به هدف های کوتاه مدت نیاز دارد و تکنیک های آن را بیاموزد و کجا به اهداف بلند مدت.

بازخورد مثبت: روانشناس ورزشی بعد از هر پیشرفت و موفقیت بازخوردهای مثبت را به ورزشکار داده و انگیزه آن را بالا می‌برد.

ناگفته نماند که همه ورزشکاران بعد از پیشرفت و موفقیت نیاز دارند که بازخورد خوبی را دریافت کنند ولی دریافت بازخورد از روانشناس شخصی خیلی با اهمیت است.

بطور کلی بیان کردن بازخورد مثبت درباره پیشرفت ها و دستاوردهای فرد در ورزش و تشویق و تمجید از تلاش ها و پیشرفت هایی که موفقیت را حاصل شده، انگیزه ورزشکار را بالا می‌برد.

روانشناسی ورزشی - اسپرت منتالیست
روانشناسی ورزشی – اسپرت منتالیست

نقش روانشناس در زمان مصدومیت

نقش روانشناس در زمان مصدومیت بسیار مهم است. روانشناسی ورزشی می‌تواند به ورزشکار کمک کند تا با مواجهه با مصدومیت و فرآیند بهبودی بهتری داشته باشد. این رشته یعنی روانشناسی ورزشی به صورت جدی کمک می‌کند تا بازیکنان از نگرانی ها و استرس روانی که ممکن است به علت مصدومیت به وجود آمده باشد را کاهش دهند.

بصورت کلی نقش روانشناس به جنبه های زیر میپردازد:

  1. مدیریت استرس و اضطراب ناشی از مصدومیت و مدیریت و کنترل آن
  2. بالا بردن اعتماد به نفس بازیکن تا بتواند در زمان کوتاه تری به بازی برگردد (بازیکنانی که استرس روانی دارند)
  3. پیشگیری از حتمال عود مصدومیت: برگشت به بازی پس از مصدومیت می‌تواند با چالش هایی همراه باشد که یکی از آنها روانی است که ممکن است این امر باعث کاهش اعتماد به نفس در بازیکن شده و دچار مصدومیت دوباره آن شود. روانشناس ورزشی بازیکن را در این زمینه همراهی می‌کند و کمک می‌کند تا با ترس خود مبارزه کند.

داشتن یک روانشناس ورزشی می‌تواند روند مصدومیت را بطور چشمگیری کاهش دهد و حتی احتمال عود مصدومیت را از بین ببرد.

تاثیر ورزش بر بدن

ورزش تاثیرات خیلی مثبتی بر بدن دارد هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی، تاثیرات مثبت ورزش را در ادامه حتما توضیح میدهیم. ولی ورزش بر بدن تاثیرات مانند:

  • افزایش استقامت و فیزیکی: ورزش های زیادی هستند که باعث تقویت عضلات می‌شوند مثل دویدن، شنا، فوتبال و…این بالا بردن استقامت به بدن کمک می‌کند تا برای زمان بیشتری فعالیت کند و احساس خستگی زیاد نکند.
  • کنترل وزن: ورزش باعث سوزاندن کالری اضافی شده و کاهش چربی در بدن را به همراه دارد. که در نهایت باعث کاهش و کنترل وزن و از چاقی جلوگیری می‌کند.
  • بهبود قوام بدنی و انعطاف پذیری: ورزش هایی مثل یوگا باعث قوام بدن و انعطاف پذیری می‌شود و از آسیب دیدن از حرکات ناصحیح جلوگیری می‌کند.
  • تنظیم قند: انجام ورزش منظم باعث کاهش قند خون و بهبود ایمنی بدن در برابر بیماری های مرتبط با آن می‌شود.
  • عملکرد بهتر مغز: حرکات ورزشی باعث بالا رفتن جریان خون در مغز شده که می‌تواند به بهبود حافظه، تمرکز و توجه کمک بسیاری کند.
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • افزایش انرژی
  • و…

این تاثیرات که از ورزش گرفته می‌شود به زندگی روزمره هم رسیده و زندگی شخصی فرد را بهبود میبخشد.

روانشناس ورزشی - اسپرت منتالیست

تاثیرات ورزش بر خلق و خو

همانطور که در مقاله خواندید و تاثیرات ورزش بر بدن را متوجه شدید الان به بعد روانی آن میرسیم. ورزش بر سه بعد:  فیزیکی، روانی و اجتماعی تاثیر گذار است. که اینجا هر کدام را بصورت مختصر توضیح می‌دهیم.

  1. بعد فیزیکی: ورزش باعث بهبود وضعیت فیزیکی و افزایش سلامتی عمومی بدن می‌شود. فعالیت هایی مثل دویدن، شنا و فوتبال و… باعث تقویت عضلات و افزایش استقامت و عملکرد بهتر قلب می‌شود. این بالا رفتن سلامتی فیزیکی به افزایش اعتماد به نفس و رضایت شخصی ختم خواهد شد.
  2. بعد روانی: ورزش باعث تخلیه استرس و کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. فعالیت ورزشی باعث افزایش ترشح هورمون های شادی مثل اندروفین، سروتین و بهبود حالت مزاج و کاهش استرس می‌شود. فعالیت ورزشی در بهبود خواب و افزایش انرژی کمک بسیاری می‌کند.
  3. بعد اجتماعی: بطور کلی ورزش بعنوان یک فعالیت گروهی باعث ایجاد ارتباط و افزایش روابط انسانی می‌شود. شما وقتی در یک تیم یا گروه های ورزشی فعالیت میکنید فرصتی ایجاد می‌شود تا با آدم های جدیدی ارتباط برقرار کرده و دوستی های جدیدی را شکل دهید و در نهایت احساس تعلق به جامعه و افزایش رضایتمندی ختم می‌شود.

روانشناسی ورزشی برای مربیان

همانطور که خواندید روانشناسی ورزشی یک حوزه مهم در علم ورزش است که به مطالعه رابطه بین عوامل روانی و عملکرد ورزشی میپردازد. این دانش برای مربیان بسیار مهم است چون با دانستن اصول این حوزه می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشکاران و توانایی تیمی کمک بسیاری کند.

در ادامه مفاهیم اساسی روانشناسی ورزشی برای مربیان را مطرح می‌کنیم:

  • مهارت ارتباط: یک مربی موفق باید بتواند بازیکنانش را به خوبی بشناسد و به آنها کمک کند تا بهترین نسخه خود را ارائه دهند.مهارت ارتباط بین مربی و بازیکن مسئله مهمی در روانشناسی ورزشی می‌باشد پس مربیان عزیز باید این مورد را حتما در نظر بگیرند.
  • مدیریت استرس: مربیان باید اصول مدیریت اسنرس را بلد باشند ولی در کنار روانشناس ورزشی تیم.  بازیکنان با دانستن این مورد استرس انها کمتر می‌شود و عملکرد بهتری خواهند داشت.
  • انگیزه: مربیان باید بتوانند برنامه انگیزشی و توسعه مهارت شخصیتی در کنار تمرینات فنی و تاکتیکی ارائه دهند.
  •  طراحی تمرین: مربیان باید بدانند که طراحی تمرین و برنامه مناسب با توجه به توانایی فرد هم از نظر روانی و هم فیزیکی بسیار مهم است. داشتن برنامه خوب در بالا بردن انگیزه موثر است.
  • توانایی تحلیل روانشناسی تیم: در روانشناسی ورزشی، درک رابطه گروهی در تیم ها از اهمیت زیادی برخوردار است. مربیان باید بتوانند به خوبی این دینامیک روانی تیم را تحلیل کرده و در نتیجه بهترین راهکار را بای مدیریت آن ها ارائه دهند.

این چند مورد فقط بخشی از مفاهیم اساسی روانشناسی ورزشی برای مربیان بود و بطور کلی دانش این حوزه به مربیان کمک می‌کند تا رابطه و توانمندی ورزشکاران را بهبود بخشند و در نهایت به عملکرد بهتر تیم کمک کنند.

روانشناسی ورزشی برای کودکان

معمولا باشگاه‌ها و تیم های ورزشی برای کودکان با گذاشتن محیط روانشناسی ورزشی به بهتر شدن عملکرد و تجربه آنها کمک می‌کند. در ادامه به نکات مثبت داشتن روانشناسی ورزشی برای کودکان می‌پردازیم:

توسعه مهارت های اجتماعی: فعالیت در ورزش های گروهی مثل والیبال یا بسکتبال و فوتبال و… کودکان را در محیطی قرار می‌دهد که به یادگیری همکاری و ارتباط اجتماعی موثر ترغیب کند. کودکان با ورود به تیم مهارت رتباطی خود را بهبود می‌بخشند و در ادامه زندگی شخصی آنها نیز تاثیر گذار است.

افزایش اعتماد به نفس: فعالیت ورزشی موقعیتی را در اختیار کودکان قرار میدهد که تجربه موفقیت و پیشرفت را حس کنند که با دستیابی به آن باعث تقویت اعتماد به نفس می‌شود. هرچه موفقیت کودکان بیشتر باشد اعتماد به نفس آنها نیز بیشتر است. ناگفته نماند که حمایت های مستمر در این مسیر بسیار مهم است.

مدیریت استرس: همانطور که گفتیم ورزش یک فعالیت بدنی است که در نهایت منجر به ترشح هورمون های شادی می‌شود که اینها باعث کنترل استرس و اضطراب می‌شوند پس کودکانی که ورزش می‌کنند به راحتی می‌توانند با اضطراب و استرس مقابله کنند.

مهارت های زندگی: بصورت کلی همه ورزش ها بخصوص ورزش تیمی کودکان را به یادگیری مهارت های مهمی مثل: حل مسئله، قدرت تصمیم گیری و کار گروهی آموزش میدهد که در نهایت در زندگی روزمره و مدرسه به آنها بسایر کمک می‌کند.

تشویق به فعالیت منظم: ورزش کردن در کودکان یک الگوی سالم ارائه میدهد و کودکان را به ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی منظم و سبک زندگی سالم تشویق می‌کند.

در کل روانشناسی ورزشی برای کودکان یک رویکرد چند جانبه است در اصل یک ابزار برای بهتر شدن عملکرد ورزشی و بهبود روانی و اجتماعی استفاده می‌شود.

 

روانشناسی ورزشی و اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در ورزشکاران و ورزش بسیار اساسی و مهم است چون در دستیابی به عملکرد خوب و موفقیت در ورزش کاربرد دارد. در ادامه راه های افزایش اعتماد به نفس را توضیح میدهیم:

  • تمرین منظم

    با انجام تمرین های مستمر و منظم مهارت های شما بهبود پیدا می‌کند و در نتیجه اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می‌کند.

  • تعیین اهداف

    تعیین هدف و مهمتر از آن هدف قابل دستیابی و رعایت قانون های کوچک در این مسیر به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

  • تمرین روانی

    از مهمترین تمرین های روانی می‌توان به تصویر سازی ذهنی و تمرینات تمرکز اشاره کرد که در این مسیر شما را یاری میکنند.

  • کسب تجربه از شکست

    همانطور که قبلا هم گفتیم ورزشکار باید درک کند که شکست جزیی از ورزش است و شکست ها قسمتی از فرآیند یادگیری است با درک این مورد حتی بعد از شکست هم اعتماد به نفس شما حفظ می‌شود.

  • حفظ روحیه

    مسلما حفظ کردن روحیه امری بسیار مهم است که ورزشکار باید آن ر یادبگیرد و درک کند که تمرکز بر روی مثبت بودن و داشتن روحیه همیشه به اعتماد به نفس کمک می‌کند.

در ادامه ویدئو اسپرت منتالیست را مشاهده کنید با موضوع اعتماد به نفس و برای دیدن فیلم های بیشتر به آپارات اسپرت منتالیست بپیوندید.

رازهای مخفی اعتماد به نفس - روانشناسی ورزشی

موسیقی در روانشناسی ورزشی

موسیقی دارای فایده های زیادی بر روی روان دارد بعنوان مثال گوش دادن به آهنگ آرامبخش در کاهش استرس بسیار مفید است زیرا تاثیرات آرام بخش بر روی سیستم عصبی دارد. همچنین موزیک میتواند احساسات را تسکین دهد و افسردگی را کاهش دهد.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که گوش دادن به موسیقی سطح هورمون های خوشحالی را بالا برده و در نهایت باعث افزایش انرژی مثبت در فرد می‌شود. موسیقی حتی در کیفیت خواب هم موثر است زیرا با گوش دادن به موسیقی آرامبخش کیفیت خواب را بالا برده و تاثر مثبتی بر تمرکز و کارایی ذهنی دارد.

موسیقی نقش بسیار مهمی در ارتقا وضعیت روحی و روانی افراد دارد و می‌تواند یک ابزار مهم در مدیریت استرس و افسردگی باشد.

انواع موسیقی:

  • آهنگ آرامبخش: این نوع موسیقی در کاهش استرس و خواب بهتر بسیار موثر است شما با گوش دادن به آهنگ آرامبخش از تنش های روزمره دوری میکنید و استرس ناشی از افکار منفی از شما دوری خواهند کرد.

 

موسیقی آرامبخش زیر رو از دست ندید

  • آهنگ ضد استرس: این نوع موسیقی نیز در کاهش استرس و افسردگی بسیار توصیه می‌شود پیشنهاد میکنیم حداقل روزی یکبار آهنگ ضد استرس را گوش کنید.

 

در ادامه موسیقی ضد استرس را از دست ندهید

  •  
  • آهنگ مدیتیشن: همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع موسیقی برای انجام مدیتیشن و داشتن محیطی آرام و دور از فضای منفی استفاده می‌شود. آهنگ مدیتشین را برای آرام کردن ذهن و دور کردن افکار بد روزمره استفاده کنید و نتیجه شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.
  • آهنگ یوگا: این مورد هم از نام آن مشخص است برای انجام ورزش یوگا مورد استفاده قرار میگیرد ورزشکارانی که ورزش یوگا را انجام میدهند به آهنگ یوگا اهمیت زیادی میدهند و با انجام ورزش یوگا حتما آن را گوش میدهند.
  • آهنگ ورزشی: این نوع مویقی برای افرادی است که از انرژی زیادی برخوردار هستند و با گوش دادن به این نوع موسیقی انگیزه آن ها بالا رفته و انرژی بیشتری میگیرند البته ناگفته نماند که آهنگ ورزشی برای همه افراد مناسب است چون با گوش دادن به آن هورمون های شادی افزایش می‌یابد.

 

در ادامه اهنگ ورزشی را از دست ندهید

این مقاله هر هفته بروز می‌شود.

 بروز شده در 1 خرداد 1403

اشتراک گذاری:

محمد رضا ثابتی خواه

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید

از تازه ترین مقالات، کتب، دوره‌های آموزشی و رویدادها با خبر شوید!

انتشار یافته: 18
  1. ساسان 1 ماه قبل

    واقعا روانشناسی ورزشی موضوع مهمیه و شما بصورت دقیق اون رو توضیح دادید امیدوارم این رشته در ایران هم پر رنگ بشه بنظرم برخی نتایج بد بخاطر اینکه روانشناسی ورزشی نداریم
    بهرحال من خوشحالم که فعالیت دارید
    دمتون گرم

    1. ثابتی خواه ( مدیر) 1 ماه قبل

      درود بر شما ساسان عزیز همینطوره روانشناسی ورزشی یکم کم رنگ هستش ولی بزودی بهش اهمیت زیاد تری داده میشه. ممنون که همراه ما هستید.موفق باشید

      پاسخ
  2. رامین 2 ماه قبل

    دوستمون کامنت گذاشتن روانشناسی ورزشی باید بیشتر دیده بشه موافقم ممنون از اسپرت منتالیست عزیز

    1. درود بر شما دوست عزیز خواهش میکنم خوشحالیم موضوع روانشناسی ورزشی داره خودش رو پیدا میکنه و دوستان خوبی مثل شما با ما هستند. موفق باشید

      پاسخ
  3. فاطمه 2 ماه قبل

    خیلی عالی بود

    1. درود برشما دوست عزیز ممنون که همراه ما هستید. موفق باشید

      پاسخ
  4. نیما 3 ماه قبل

    خیلی عالی بود

    1. درود بر شما نیما عزیز خوشحالیم همراه ما هستید. موفق باشید

      پاسخ
  5. سارا 3 ماه قبل

    خیلی خوبه که حرفه ای دارید روانشناسی ورزشی رو جلو میبرید

    1. سلام سارا عزیز ممنون از همراهی شما خیلی خوشحالیم در کنار ما هستید موفق باشید

      پاسخ
  6. امیر 3 ماه قبل

    روانشناسی ورزشی چیزی که باید بیشتر بهش اهمیت داده بشه. خوشحالیم فعالیت دارید

    1. درود دوست عزیز
      خیلی ممنون از حضور گرمتون بله به روانشناسی ورزشی خیلی اهمیت داده نمیشه ولی ما با افتخار کار میکنیم تا ورزشکارای سرزمین خودمون رو رشد بدیم. موفق باشید

      پاسخ
  7. رضا 3 ماه قبل

    بسیار عالی ممنون که به فکر ورزشکار ها هستید موفق باشید

    1. درود رضا عزیز ممنون که همراه ما هستید باعث افتخاره در کنار ورزشکاران عزیز تا قهرمانی باشیم. شاد باشید

      پاسخ
  8. علی 3 ماه قبل

    چیزی که داخل ایران خیلی بهش نمی‌پردازن همین رشته هستش. خوشحالیم شما فعالیت دارید موفق باشید

    1. درود علی عزیز بله متاسفانه به روانشناسی ورزشی پرداخته نمیشه. متشکرم که نظرتون رو ثبت کردید امیدوارم از مقالات لذت ببرید. موفق باشید

      پاسخ
  9. اسماعیل 3 ماه قبل

    خیلی عالی بود ممنونم از شما

    1. درود اسماعیل عزیز ممنون که همراه ما هستید. این مقاله بزودی آپدیت میشه.امیدوارم برای شما مفید باشه.موفق باشید..

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.