10:57 ق.ظ / 14 مهر 1403

المپیکی ها به ما په می آموزند

ورزشکاران المپیک به ما چه می آموزند؟

ورزشکاران المپیک به ما چه می آموزند؟

تا به حال به این فکر کرده اید که ورزشکاران المپیک به ما چه می آموزند؟ موضوعاتی مثل تنظیم احساسات یا موضوع مهم فداکاری؟ پس در این مقاله همراه ما باشید.

المپیکی ها اکثرا بعنوان نماد بهترین قدرت بدنی و ذهنی، که در سطح عالی هستند دیده می‌شوند. با توجه به اینکه المپیک 2020 توکیو به خوبی برگزار شد سخت است که تحت تاثیر استعداد و اراده و عزم ورزشکاران که از سرتاسر کره زمین در رقابت بودند قرار نگیریم.

برای خیلی از ما آدم های معمولی (غیر المپیکی) حتی فکر چنین آمادگی هایی فقط در رویا امکان پذیر است.اما پژوهش های جدید که در حوزه روانشناسی ورزشی صورت گرفته نشان می‌دهد که مهارت هایی وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد اثر مستقیم بگذارد و تاثیرات خیلی خوبی داشته باشد که متخصصان این حوزه به ما آموزش میدهد به شرطی که خودمان بخواهیم!.

چه عواملی ورزشکاران المپیک را رشد می‌دهد؟

المپیکی بودن نه تنها به استعداد بدنی خیلی زیادی وابسته است، بلکه به میزان زیادی (باورنکردنی) کنترل روانی نیاز دارد. همه روانشناسان ورزشی در چند دهه اخیر تلاش کرده اند تا عنصرهای مهم روانشناختی را که بزرگترین ورزشکاران جهان را به آن درجه رسانده شناسایی کنند.

برای مثال ورزشکاران نخبه سطح عالی از شوق و تعهد بالایی نسبت به ورزش خود را نشان می‌دهند آنها تمایل دارند بیشتر از افراد عادی جامعه به توانایی خود ایمان داشته باشند که این امر باعث می‌شود تا در برابر اثرات منفی استرس محافظت شوند.

ارده بالا در کنار انعطاف پذیری به همه ورزشکاران المپیکی کمک میکند تا از شکست بازگردند. بعنوان مثال: بعد از شکست در سه مسابقه قبلی المپیک، شیرجه زن بریتانیایی تام دیلی اولین مدال طلای المپیک خود را در توکیو کسب کرد.

در زمانی که ورزشکاران در حال مسابقه دادن هستند باید به طور دقیقاحساسات و تمرکز خود را تنظیم کنند تا بهترین عملکرد را در مسابقه داشته باشند. تنظیم و کنترل نکردن این موارد ممکن است عملکرد را تحت فشار قرار داده و به خطر بی‌اندازد پدیده ای که به آن خفگی گفته می‌شود.

کناره گیری سیمون بایلز ژیمناستیک کار از تیم بانوان ایالات متحده برای تمرکز بر سلامت روانی خود، برای تمام دنیا نشان داد که آگاهی ورزشکاران از عملکرد عاطفی و روانی آنها چقدر مهم است.

ورزشکار در المپیک با هوش مصنوعی - اسپرت منتالیست

اما نظم چگونه در ورزشکاران المپیک گسترش می‌یابد؟

در حالی ژنتیک نقش مهمی در شکل گیری یک ورزشکار حرفه ای دارد تجربیات زندگی و عوامل محیطی نیز نقش بسیار مهمی دارند.عواملی مثل: خود کارآمدی (ایمان داشتن به توانایی خود در انجام کار ها) از طریق تجربه و حمایت طولانی مدت از سمت دیگران ایجاد می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که به وجود آوردن یک محیط حمایتی که ورزشکار بتواند آزادانه به بیان عواطف و بازخورد غیر قابل کنترل خود دست یابد، برای افزایش مهارت های روانی آنها بسیار مهم است. پس داشتن محیطی حمایتی برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است.

این محیط ها ویژگی مهمی که ما آن را “انگیزه مستقل” می‌نامیم را تقویت میکند که برای نهایت انگیزه شخص را برای انجام کاری بر اساس علاقه یا لذت شخصی است. مطالعات در این خصوص نشان می‌دهند که رفتارهایی که بطور مستقل انگیزه دارند، به احتمال زیاد در مدت زمان طولانی حفظ می‌شوند.

مسلما همه قهرمانان المپیک با استرس های زیادی که به عملکرد ورزشی و زندگی شخصی مرتبط است دست و پنجه نرم می‌کنند که در این موارد باید انعطاف پذیری خودرا بالا برده و با عوامل استرس زا که بعنوان چالشی برای آنهاست برخورد کنند.

عملکرد همه ورزشکاران المپیک و غیر المپیکی می‌تواند تحت تاثیر انواع عوامل محیطی باشد مثل: حریفان، امکانات تمرین، فعالیت های تمرینی و مربی قرار گیرد پس مربیان نیز نقش بسیار مهمی در تشکیل محیط حمایتی برای یک ورزشکار دارند تا ارتقا عمکرد را رقم بزنند.

مهارت های ورزشکاران المپیک

چه برای المپیک 2024 پاریس تمرین خود را شروع کرده اید یا نه چه برای زندگی شخصی خود تلاش کرده اید تا بهتر شوید، نیاز است تا با استفاده از بعضی مهارت های روانشناختی مورد استفاده المپیکی ها، تمرکز و انگیزه خود را بالا ببرید.

چه بخواهید ورزش خود را ادامه دهید یا بیشتر کنید یا مصرف الکل خود را کاهش دهید یا در زندگی و محل کار خود عملکرد بهتری داشته باشید  تکنیک های زیر می‌تواند کمک کند تا ذهنیت حرفه ای داشته باشید:

ورزشکاران المپیک - اسپرت منتالیست
  1. هدف گذاری

     اغلب ورزشکاران حرفه ای هدف های کوتاه و بلند مدتی را تعیین می‌کنند. انتخاب هدف “هوشمندانه” (مشخص، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان) می‌تواند به شما کمک کند تا به پیروزی های کوچک تر دستیابید تا با پیشرفت به سمت هدفی بزرگتر انگیزه داشته باشید.


    وقتی در حال تعیین هدف هستید تمام تلاش خود را بکنید تا با پیوند دادن آنها به ارزش هایی که برای شما دارای اهمیت هستند، آنها را معنادار کنید. بعنوان مثال: سلامتی یا پیشرفت تحصیلی را برای خودتان اولویت قرار دهید انجام این کار به تقویت انگیزه برای رسیدن به هدفتان به شما کمک میکند.

  2. برنامه ریزی

    رسیدن به یک هدف معمولا زمان و تلاش بسیاری را میخواهد. همانطور که میبیبنیم ورزشکاران المپیک آمده میشوند برای تمرین یا مسابقه. برنامه ریزی مهارت روانشناختی بسیار مهمی است که به شما در تنظیم رفتار در حین حرکت به سمت هدف کمک می‌کند.


    در اینجا برای شما مثالی بسیار مهم را آورده ایم. شما باید دقیقا مشخص کنید چه زمانی،کجا و چگونه بهه سمت هدف حرکت می‌کنید. به مثال زیر دقت کنید:


    هر روز ساعت 5 عصر (زمانی که) به سمت استخر شنا (جایی) میروم و به مدت 45 دقیقه (چگونه) شنا میکنم.


    علاوه بر این ایجاد برنامه جایگزین دقیق میتواند به شما کمک کند تا چالش های برنامه ریزی نشده را نیز حل کنید و مانع رسیدن به هدف شما نشوند. بطور مثال:


    اگر استخر بیش از حد شلوغ بود به جای آن 45 دقیقه در پارک میدوم.


  3. خودگویی مثبت یا مثبت اندیشی

    خیلی از ورزشکاران در تمرینات انعکاسی مثل صحبت با خود شرکت میکنند تا در انجام ورزش خود تمرکز بیشتری داشته باشند.


    شناختن کلمات مهم و عبارات کلیدی مثبا مثل : “من می‌توانم آن را انجام دهم” و ” من تقریبا آمده هستتم” می‌تواند تغییر توجه و بالا بردن انگیزه برای استقامت در چالش های دشوار کمک کند. این کار علاوه بر این موارد می‌تواند به افزایش خودکارآمدی شما کمک کند.

  4. تصویر سازی ذهنی

    قبل از رسیدن به مانع یا اجرای سرویس در والیبال اغلب ورزشکاران از تصاویر ذهنی برای تجسم عملکرد خود استفاده می‌کنند. تجسم مراحل یک عمل برای رسیدن به یک هدف می‌تواند انگیزه و لذت پیش بینی را افزایش دهد.

ورزشکاران المپیک به ما چه می آموزند؟

در نهایت دفعه بعد که به تماشای رقابت بهترین های دنیا می‌نشینید به این فکر کنید که چطور می‌توانید طرز فکر یک ورزشکار المپیک را بپذیرید و انگیزه داشته باشید.

[yasr_visitor_votes size="medium"]
اشتراک گذاری:

محمد رضا ثابتی خواه

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید

از تازه ترین مقالات، کتب، دوره‌های آموزشی و رویدادها با خبر شوید!

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.